Groepsbehandelingen

• Coronaire hartziekten

Beweegprogramma Coronaire hartziekten

Coronaire hartziekten zijn de meest voorkomende hart- en vaatziekten in Nederland. In 2015 hadden 732.200 mensen een coronaire hartziekte. Het aantal mensen met een coronaire hartziekte stijgt met de leeftijd.

Het beweegprogramma coronaire hartziekten is bedoeld voor mensen met een hartaandoening zoals hartfalen, hartinfarct, hartritmestoornissen. Maar ook als u een hartoperatie, een harttransplantatie heeft gehad of gedotterd bent, een pacemaker, een inwendige defibrillator heeft gekregen en al vanuit de tweedelijnszorg (ziekenhuis of revalidatiecentrum) een hartrevalidatieprogramma heeft gevolgd.

De fysiotherapeut is betrokken bij de behandeling van hartpatiënten, zowel tijdens de klinische fase als na ontslag uit het ziekenhuis, in de poliklinische fase en indien nodig in de postrevalidatiefase. In de verschillende fasen van het ziekteproces kan de fysiotherapeut door middel van een fysiek oefenprogramma de hartpatiënt begeleiden bij het bereiken van zijn revalidatiedoelen:

• Leren kennen en omgaan met fysieke beperkingen;
  • Optimaliseren en onderhouden van de fysieke belastbaarheid;
  • Overwinnen van angst voor inspanning;
  • Ontwikkelen en onderhouden van een actieve leefstijl;
  • Bestrijden van beïnvloedbare risicofactoren;
  • Bevorderen en ondersteunen van gedragsverandering.

De persoonlijke wensen en doelen van de patiënt bepalen het uitgangspunt voor de revalidatie.

Voor meer informatie:

• Hartstichting  www.hartstichting.nl